Сьогодні в Україні бюджет і проблеми надійного
управління ним належать до найгостріших як в економічному й соціальному, так і
в політичному контексті. Поки що фінансовий потенціал і реального, і
фінансового секторів економіки, і доходи громадян і держави суттєво обмежені.
Зведений бюджет нашої держави значно менший за обсягом від бюджетів окремих
європейських країн, що за територією поступаються багатьом областям України.
Нинішня українська бюджетна практика багато в чому продовжує ґрунтуватись на
старих засадах адміністративно-командної системи. Про це свідчить відсутність
сучасних бюджетних технологій, реального планування бюджету на
середньостроковий і довгостроковий періоди.
У цих умовах питання оптимізації складу та структури
доходів і видатків бюджету, раціоналізації бюджетного процесу, забезпечення
ефективної діяльності всіх органів законодавчої і виконавчої влади, які
наділені бюджетними повноваженнями, набуває особливого значення. Кожна гривня
бюджетних коштів має працювати на забезпечення потреб сталого економічного
зростання та добробут народу. Відповідно, кожна гривня має бути постійним і
дієвим контролем, що має забезпечити цільове використання бюджетних коштів та
належну їх віддачу.
Бюджетний
процес виступає у вигляді системи поетапного приймання рішень та їх виконання,
за допомогою якої повноважені на те
представники суспільно-політичних груп та інститутів пропонують, розглядають і
схвалюють бюджет. У свою чергу, державні органи збирають і витрачають бюджетні
кошти, передбачені законом.
Формування
державного та місцевих бюджетів – досить складний і тривалий процес. У
бюджетному процесі України бере участь велика кількість наукових установ,
державних органів усіх рівнів, політичних партій і громадських об’єднань. Під
час складання бюджету виявляються недоліки минулих років, враховується прогноз
економічного і соціального розвитку нашої держави, здійснюється пошук
найефективніших шляхів використання досить обмежених фінансових ресурсів.
В
останні роки активізувалась робота на рівні місцевих бюджетів. Регіони і
адміністративно-територіальні одиниці всередині регіонів дедалі вимогливіше
підходять до вирішення своїх проблем і відповідно відстоюють свої інтереси. Усе
це свідчить про розширення демократичних засад у нашому суспільстві.
Прийнятий
Бюджетний кодекс України створює сприятливі умови для подальшої демократизації
нашого суспільства. Бюджетний процес є своєрідним мірилом, дзеркалом,
індикатором ступеня зрілості нашого суспільства, адже в ньому відображається
рівень інтелекту, здатність законодавчої та виконавчої влади всіх рівнів
задовольнити запити населення нашої держави.
Дана дисципліна є
вибірковою циклу професійної підготовки фахівців з фінансів, вивчається студентами після вивчення
дисциплін "Фінанси", "Бюджетна система" і є базою для
подальшого вивчення дисциплін "Аналіз виконання кошторисів",
"Облік і звітність у казначействі", "Бюджетний менеджмент".
Мета дисципліни – надання знань з організації і здійснення бюджетного процесу, проведення
бюджетного контролю на всіх його стадіях: складання, розгляду, затвердження,
виконання та складання звіту про виконання бюджету.
Завдання дисципліни полягають у:
-
вивченні теоретичних основ бюджетного механізму, бюджетного планування та
прогнозування;
-
формуванні знань з питань складання, розгляду, затвердження та виконання
державного бюджету, особливостей бюджетного процесу місцевих бюджетів;
-
з’ясуванні особливостей казначейського виконання бюджетів за доходами і
видатками;
-
визначенні ролі і місця
фінансового контролю у бюджетному процесі;
-
сприянні розвитку економічного
мислення, розширенні світогляду;
-
застосуванні набутих
теоретичних знань в майбутній практичній діяльності в органах Державного
казначейства та фінансових органах.
Предметом дисципліни є діяльність, правові відносини учасників
бюджетного процесу на всіх його стадіях.
Студенти повинні знати: законодавчі та нормативні документи з
питань бюджетного процесу, методику складання, розгляду, затвердження і
виконання дохідної та видаткової частини бюджетів усіх рівнів.
Студенти повинні вміти: узагальнювати, аналізувати складання, розгляд, затвердження та виконання
бюджету, здійснювати фінансовий контроль в бюджетному процесі.